Ως γονείς, είστε οι πιο σημαντικοί “δάσκαλοι” λόγου του παιδιού σας. Και το όμορφο είναι ότι η καθημερινότητα είναι το πιο πλούσιο εργαστήριο μάθησης. Βασισμένες σε επιστημονικές αρχές, αυτές οι τρεις στρατηγικές μετατρέπουν τις απλές στιγμές σε ευκαιρίες ανάπτυξης λόγου και ομιλίας.
1. Παράλληλη ομιλία:«Σχολιαστής»
- Τι ακριβώς είναι; Είναι η στρατηγική «ανάγνωσης σκέψεων». Εσείς περιγράφετε λεκτικά τις πράξεις, τα συναισθήματα και τις σκέψεις του παιδιού σας, ενώ αυτό ασχολείται με μια δραστηριότητα.
- Γιατί λειτουργεί; Δένετε άμεσα τις λέξεις με τις πράξεις και τα αντικείμενα που το παιδί βιώνει άμεσα. Αυτό βοηθά στη δημιουργία νευρωνικών συνδέσεων και διδάσκει ρήματα (π.χ., τρέχει, πηδάει, χτίζει) και προθέσεις (πάνω, κάτω, μέσα) σε πραγματικό χρόνο.
- Πρακτική Εφαρμογή:
- Στο Πάρκο: “Ουάου, σκαρφαλώνεις στη σκάλα πολύ ψηλά! Τώρα γλιστράς από την τσουλήθρα!”
- Κατά το Σχεδιασμό: “Βλέπω ότι διαλέγεις το κόκκινο κραγιόν. Τραβάς έναν κύκλο. Μπράβο, γεμίζεις ολόκληρη τη σελίδα!”
2. Ομιλία αυτο-περιγραφής:«Διάλογος με τον Εαυτό μου»
- Τι ακριβώς είναι; Είναι η στρατηγική όπου εσείς περιγράφετε τις δικές σας πράξεις, σαν να κάνετε μονόλογο για ό,τι κάνετε.
- Γιατί λειτουργεί; Αποτελεί ένα αβίαστο γλωσσικό μοντέλο. Το παιδί ακούει πλούσιο λεξιλόγιο και σωστά δομημένες προτάσεις που σχετίζονται με οικεία, επαναλαμβανόμενα καθήκοντα. Δεν αισθάνεται πίεση για απάντηση, απλώς απορροφά.
- Πρακτική Εφαρμογή:
- Ενώ Μαγειρεύετε: “Πρώτα, θα πλύνω τις ντομάτες. Τώρα, τις κόβω σε μικρά κομμάτια. Ωχ, μύρισαν τόσο ωραία! Τις βάζω μέσα στο μπολ.”
- Κατά την τοποθέτηση προϊόντων στο ψυγείο: “Ας ανοίξω πρώτα την πόρτα. Θα βάλω το γάλα εδώ πίσω. Τα αυγά πάνε στο επάνω μέρος. Το κρέας μπαίνει στην καταψύκτη.”
3. Επέκταση:«Επόμενο βήμα»
- Τι ακριβώς είναι; Είναι η στρατηγική όπου παίρνετε το μήνυμα του παιδιού και το «επεκτείνετε», προσθέτοντας λέξεις για να δημιουργήσετε μια πλήρη, γραμματικά ορθή πρόταση, χωρίς να διορθώνετε το αρχικό του λόγο.
- Γιατί λειτουργεί; Διδάσκει με θετικό τρόπο. Αντί να ακούσει “Όχι, έτσι δεν το λέμε”, το παιδί ακούει μια εκδοχή της ιδέας του. Αυτό ενισχύει τη σύνταξη, το λεξιλόγιο και τη χρήση λεκτικών τροπών (π.χ., “θέλω”, “βλέπω”) χωρίς να καταστέλλει την επικοινωνιακή του προσπάθεια.
- Πρακτική Εφαρμογή:
- Το παιδί λέει: “Νερό.”
- Εσείς απαντάτε: “Ναι, θέλεις νερό; Ορίστε, πίνεις το δροσερό νερό.” (Προσθέτει ρήμα και επίθετο).
- Το παιδί λέει: “Αυτοκίνητο πάει.”
- Εσείς απαντάτε: “Αυτό είναι σωστό, το κόκκινο αυτοκίνητο πάει γρήγορα.” (Προσθέτει άρθρο, επίθετο και επιρρήματα).
Μην προσπαθήσετε να εφαρμόσετε όλες τις στρατηγικές ταυτόχρονα. Επιλέξτε μία καθημερινά και εστιάστε σε αυτή. Η πρακτική κάνει τον τέλειο, και η υποστήριξή σας κάνει τη διαφορά.
Αν και οι στρατηγικές αυτές μπορούν να φανούν χρήσιμες στην καθημερινή ζωή, δεν αντικαθιστούν την εξατομικευμένη αξιολόγηση και καθοδήγηση ενός λογοθεραπευτή. Κάθε παιδί έχει τον δικό του μοναδικό ρυθμό ανάπτυξης, και οι ειδικοί μπορούν να εντοπίσουν με ακρίβεια τις ανάγκες του, να θέσουν κατάλληλους στόχους και να δείξουν πώς να εφαρμόζονται οι πρακτικές με τον σωστό τρόπο. Με την κατάλληλη παρέμβαση από τους ειδικούς του Storyline, ο συνδυασμός καθημερινής υποστήριξης στο σπίτι και επαγγελματικής καθοδήγησης γίνεται ακόμη πιο αποτελεσματικός, προσφέροντας στο παιδί τη μέγιστη δυνατή στήριξη και ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή του στην επικοινωνία και τη μάθηση.
📍 Λογοθεραπεία Πυλαία
Μεγάλου Αλεξάνδρου 34, Πυλαία