Πώς να υποστηρίξετε το παιδί με ΔΕΠΥ κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

Πώς να υποστηρίξετε το παιδί με ΔΕΠΥ κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς φέρνει ενθουσιασμό αλλά και άγχος για πολλές οικογένειες. Για τους γονείς παιδιών με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), οι ανησυχίες είναι ακόμη περισσότερες: θα καταφέρει το παιδί να συγκεντρωθεί; θα οργανώσει σωστά τα μαθήματα; πώς θα το στηρίξουμε μέσα και έξω από το σχολείο;

Τι είναι η ΔΕΠΥ και πώς επηρεάζει το παιδί στο σχολείο;

  Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που συνδέεται με δυσκολίες στην προσοχή, στην αυτορρύθμιση και στη διαχείριση της συμπεριφοράς. Ένα παιδί με ΔΕΠΥ μπορεί να δυσκολεύεται να παρακολουθήσει για ώρα το μάθημα, να αντιδρά παρορμητικά ή να φαίνεται συνεχώς ανήσυχο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να μάθει∙ σημαίνει ότι χρειάζεται διαφορετικό τρόπο στήριξης και καθοδήγησης.

Η αξία της ρουτίνας

  Η σταθερή καθημερινότητα λειτουργεί σαν «άγκυρα» για το παιδί με ΔΕΠΥ. Στο σπίτι, βοηθά πολύ να υπάρχει συγκεκριμένη ώρα για μελέτη αλλά και για διάλειμμα, ενώ μικρές, ξεκάθαρες οδηγίες κάνουν τη διαδικασία πιο ξεκάθαρη. Αντίστοιχα, στο σχολείο, μια προβλέψιμη σειρά δραστηριοτήτων δίνει στο παιδί αίσθημα ασφάλειας και μειώνει την αποδιοργάνωση.

Συνεργασία γονέων και σχολείου

  Κανένας γονιός δεν χρειάζεται να αντιμετωπίζει τη ΔΕΠΥ μόνος του. Η επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό είναι καθοριστική: ενημερώστε για τις ανάγκες του παιδιού, συμφωνήστε σε ρεαλιστικούς στόχους (π.χ. διατήρηση συγκέντρωσης για μικρό χρονικό διάστημα) και ζητήστε μικρές τροποποιήσεις, όπως ένα κάθισμα πιο κοντά στον δάσκαλο ή μικρότερα βήματα σε μια εργασία. Όταν υπάρχει κοινή στρατηγική σχολείου και οικογένειας, το παιδί νιώθει μεγαλύτερη σιγουριά.

Υποστήριξη στο σπίτι

  Η μελέτη δεν χρειάζεται να είναι μια εξαντλητική διαδικασία. Είναι πιο αποδοτική όταν χωρίζεται σε μικρότερα κομμάτια με ενδιάμεσα διαλείμματα. Οπτικά βοηθήματα, όπως πίνακες ή χρωματιστές σημειώσεις, βοηθούν στην καλύτερη οργάνωση. Η ενίσχυση πρέπει να δίνεται για την προσπάθεια και όχι μόνο για το τελικό αποτέλεσμα, ενώ η καθημερινή εκτόνωση μέσα από παιχνίδι και κίνηση μειώνει την ένταση και βελτιώνει τη διάθεση.

Η σημασία της έγκαιρης αξιολόγησης

  Αν οι δυσκολίες προσοχής επηρεάζουν έντονα τόσο τη σχολική επίδοση όσο και την κοινωνική ζωή του παιδιού, είναι χρήσιμο να ζητήσετε μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση. Μέσα από τη συνεργασία με λογοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς ή ψυχολόγους, μπορεί να διαμορφωθεί ένα πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού. Όσο νωρίτερα οργανωθεί αυτή η στήριξη, τόσο πιο θετικά αποτελέσματα θα έχει για το παιδί και την οικογένεια.

Συμπέρασμα

  Η ΔΕΠΥ δεν καθορίζει το μέλλον του παιδιού. Με σταθερότητα, συνεργασία και τις σωστές στρατηγικές, κάθε παιδί μπορεί να αναπτύξει δεξιότητες, να βρει τρόπους να συγκεντρώνεται και να χτίσει αυτοπεποίθηση.

  Στο Storyline – Κέντρο Λογοθεραπείας & Ειδικής Αγωγής στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, στηρίζουμε παιδιά με ΔΕΠΥ και τις οικογένειές τους μέσα από εξατομικευμένα προγράμματα, πρακτικές συμβουλές και στενή συνεργασία με το σχολείο.

Αθηνά Προκοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
Msc Κλινική Ψυχική Υγεία

Συμπληρώστε τη φόρμα και κλείστε ραντεβού για ένα ΔΩΡΕΑΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

Έλατε να γνωριστούμε και να καταλάβουμε πως μπορούμε να σας βοηθήσουμε. 

Διαβάστε κι άλλα σχετικά άρθρα