Δυσορθογραφία: Τι είναι, πώς την αναγνωρίζουν οι γονείς και πώς αντιμετωπίζεται

Δυσορθογραφία: Τι είναι, πώς την αναγνωρίζουν οι γονείς και πώς αντιμετωπίζεται

Η δυσορθογραφία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να γράφει σωστά τις λέξεις, ακόμη κι αν γνωρίζει τους κανόνες. Δεν πρόκειται για απλή απροσεξία ή τεμπελιά, αλλά για μια διαταραχή που συνδέεται με τον τρόπο που ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται, επεξεργάζεται και αποθηκεύει τις γλωσσικές πληροφορίες. Ένα παιδί με δυσορθογραφία μπορεί να κατανοεί πλήρως αυτά που διαβάζει ή ακούει, αλλά να δυσκολεύεται να αποτυπώσει σωστά τις λέξεις στο γραπτό του λόγο. Πολλά παιδιά με δυσορθογραφία μπορεί να γνωρίζουν αρκετούς γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες, ωστόσο δυσκολεύονται να τους εφαρμόσουν στον αυθόρμητο γραπτό λόγο, δηλαδή όταν γράφουν ελεύθερα, χωρίς καθοδήγηση ή αντιγραφή.

  Οι γονείς συχνά αρχίζουν να προβληματίζονται όταν παρατηρούν ότι, παρά την προσπάθεια, το παιδί συνεχίζει να κάνει επαναλαμβανόμενα ορθογραφικά λάθη σε λέξεις που έχει διδαχθεί πολλές φορές. Μπορεί να παραλείπει γράμματα, να αλλάζει συλλαβές ή να συγχέει φωνητικά παρόμοιους ήχους. Για παράδειγμα, να γράφει “παζω” αντί για “παίζω” ή “θείο” αντί για “δύο”. Συχνά το γραπτό του μοιάζει ακατάστατο, με ανισόρροπο γραφικό χαρακτήρα, ενώ χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει γραπτές εργασίες. Αυτές οι δυσκολίες συνοδεύονται πολλές φορές από απογοήτευση ή αποφυγή του γραψίματος, καθώς το παιδί νιώθει ότι “δεν τα καταφέρνει”.

  Είναι σημαντικό να τονιστεί πως η δυσορθογραφία δεν σχετίζεται με τη νοημοσύνη. Παιδιά με υψηλή αντίληψη ή πολύ καλή προφορική έκφραση μπορεί να δυσκολεύονται σημαντικά στη γραφή. Η έγκαιρη διάγνωση από ειδικό παιδαγωγό είναι καθοριστική, γιατί βοηθά να κατανοήσουν οι γονείς τη φύση της δυσκολίας και να αποφευχθούν λανθασμένες ερμηνείες, όπως «είναι αφηρημένο» ή «δεν προσπαθεί αρκετά».

  Η αντιμετώπιση της δυσορθογραφίας βασίζεται σε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο ενισχύει τη φωνολογική επίγνωση, την οπτικοακουστική μνήμη και την ορθογραφική αυτοματοποίηση. Στο Storyline – Κέντρο Λογοθεραπείας και Ειδικής Αγωγής στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται μέσα από παιχνίδι, βιωματικές δραστηριότητες και δημιουργικές ασκήσεις, ώστε η μάθηση να είναι ευχάριστη και ουσιαστική. Το παιδί μαθαίνει σταδιακά να αναγνωρίζει τα μοτίβα των λέξεων, να εντοπίζει τα λάθη του και να αποκτά μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις ικανότητές του.

  Η συνεργασία με τους γονείς αποτελεί βασικό κομμάτι της διαδικασίας. Κατά τη διάρκεια των συνεδριών, δίνονται απλές πρακτικές οδηγίες για το σπίτι, ώστε η εξάσκηση να γίνεται με φυσικό τρόπο μέσα από την καθημερινότητα — με παιχνίδια λέξεων, ανάγνωση ιστοριών ή σύντομες γραπτές δραστηριότητες χωρίς πίεση. Η συνέπεια και η θετική ενίσχυση βοηθούν το παιδί να χτίσει σταδιακά μια θετική σχέση με τη γραφή.

  Η δυσορθογραφία, λοιπόν, δεν αποτελεί εμπόδιο για την εξέλιξη του παιδιού, αλλά μια διαφορετική μαθησιακή διαδρομή που απαιτεί σωστή καθοδήγηση και εξατομικευμένη υποστήριξη. Με την κατάλληλη παρέμβαση από τους ειδικούς του Storyline Πυλαία, κάθε παιδί μπορεί να ξεπεράσει τις δυσκολίες του, να βελτιώσει σημαντικά την ορθογραφία του και να αναπτύξει ξανά την αυτοπεποίθησή του στη μάθηση

Αθηνά Προκοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
Msc Κλινική Ψυχική Υγεία

Συμπληρώστε τη φόρμα και κλείστε ραντεβού για ένα ΔΩΡΕΑΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

Έλατε να γνωριστούμε και να καταλάβουμε πως μπορούμε να σας βοηθήσουμε. 

Διαβάστε κι άλλα σχετικά άρθρα